WAT IS SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. In functie van deze optimalisatie willen we de vindbaarheid van jouw website vergroten. Dit doen we aan de hand van de juiste strategie en aanpassingen met als doel hoger te scoren in zoekmachines als Google. Door middel van deze aanpassingen, zorgen hogere posities voor meer verkeer naar jouw website. En hoe meer verkeer, hoe meer mensen overgaan tot het aankopen van jouw product of dienst.

In tegenstelling tot SEA (waar je betaalt per klik), levert SEO “gratis” verkeer naar jouw website. Reden te meer dus om je website voldoende te optimaliseren voor betere posities in Google. Door in te zetten op zowel het technische aspect als de content die je bezoekers lezen én de autoriteit van je website, zet je dus heel wat stappen vooruit.

Zoekwoord analyse

Als jouw website over een specifiek onderwerp gaat, wil je gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar dat specifiek product of bepaalde dienst. Je moet de SEO van jouw website dan toeleggen op één of meerdere zoekwoorden rond dit onderwerp. Je moet in dat geval wel de juiste zoekwoorden gebruiken. Deze bepaal je met behulp van een zoekwoordanalyse. Met behulp van onderstaand stappenplan kun jij zelf zo’n zoekwoordanalyse uitvoeren.

Stap 1: Zoekwoord vinden

Het begint allemaal met het vinden van het juiste woord. Dit kan door intern onderzoek te doen, maar je kunt ook naar de concurrentie kijken. Daarnaast zijn er verschillende tools, zoals Semrush en Moz, beschikbaar die jou kunnen helpen het juiste zoekwoord te vinden.

Stap 2: Bepaal het zoekwoord/de zoekwoorden

Nadat je een zoekwoord gevonden hebt, moet je de waarde ervan inschatten. Om de SEO-waarde van jouw site te verhogen, doe je er goed aan je tot één zoekwoord per pagina te richten. Het kan hierbij gaan om één woord (topwoord) of een term (long tail keywords). Vergeet bij het bepalen van een zoekwoord niet de strategie en doelstellingen van je site in het achterhoofd te houden.

Stap 3: Zoekwoorden implementeren

Nadat je de zoekwoordanalyse hebt uitgevoerd, wordt het tijd voor de implementatie ervan. Verwerk het zoekwoord allereerst in de teksten op jouw website. Plak ze niet zomaar ergens tussen, maar zorg ervoor dat het natuurlijk lijkt. Dit kan betekenen dat je de teksten soms moet herschrijven.

Stap 4: Analyseer de resultaten

Heb je het zoekwoord geïmplementeerd? Kijk dan goed of er veranderingen zichtbaar zijn. Is de SEO-waarde van jouw website verhoogd en trek je meerbezoekers? Dan is de zoekwoordanalyse een succes. Loopt het nog niet zoals je wenst? Dan kun je aanpassingen doen om jouw website beter vindbaar te maken. Indien je er zelf niet in slaagt een juiste zoekwoordanalyse te maken, kun je je SEO uitbesteden. Op die manier hoef jij je hier geen zorgen meer te maken. Wij doen het werk!